Surte glasbrukshistoria

Glasbruksmuseet i Surte ger liv åt en viktig epok i svensk industrihistoria. Glasbruket var samhällets största och dominerande arbetsplats från 1862 fram till 1978.

Duktiga konstnärer och hantverkare har lyckats återskapa miljöer från bruket och från det samhälle som var så intimt förknippat med glastillverkningen. Du kan gå runt i museet på egen hand eller följa med på en guidad visning.

Glasbruksmuseet kan du känna dig raskt förflyttad till mormors skafferi. Flaskor och brukar har sin givna plats på museet tillsammans med berättelser om livet i samhället mellan åren 1862 och 1978. Surte Glasbruk tillverkade glasförpackningar för såväl vin som vatten och mjölk. En mängd olika varianter av glasförpackningar finns att se, bland annat den äldsta bevarade flaskan från Surte, en ölflaska från 1893.

Upplev bruksmiljön i arbete och fritid med hytta, handelsbod och arbetarbostad. Besök utställningen om Alexander Samuelsons liv, mannen som designade Coca-Colaflaskan.

I Lisas Café kan du få en kopp kaffe med goda bullar, i museibutiken kan du köpa lokalt hantverk, gammaldags godis och mycket mera.

Konst, debatt och information är ämnen som växlar i museets utställningshall. Flera gånger om året finns det en ny utställning att ta del av.

Museets gård inbjuder till aktiviteter av många slag. En dag, någon veckan innan jul, fyller lokala hantverkare gården under Gammaldags Julmarknad, på våren trängs växtbytare utanför Glasbruksmuseet vilket har blivit en trevlig tradition.

Alexander Samuelson

Det var på Surte Glasbruk, som Alexander Samuelson lärde sig blåsa glas. Vid 20 års ålder emigrerade han till USA och fortsatte sin karriär inom glasindustrin. 1915 fick han sätta sitt namn på patentatet till flaska tillverkad för The Coca-Cola Company. Alexander hade gjort sin lycka i Amerika och världen fick sin första patenterade förpackning.