Om oss

Glasbruksmuseet ger liv åt en viktig epok i svensk industrihistoria. Här kliver du rakt in i ett brukssamhälle som nu är borta, men som faktiskt fanns för inte så särskilt länge sedan. Upplev den gamla bruksandan i ett av dom första husen som från början byggdes av affärsmannen Olof Wijk och hans svåger Alexander Keiler. Ett hus som byggdes i mitten av 1800-talet och som följt med i Surte Glasbruks ägo genom åren.

Med kunniga och varsamma händer har duktiga konstnärer och hantverkare lyckats återskapa miljöer både från bruket och från det samhälle som var så intimt förknippat med glastillverkningen. Kom och upplev svensk industrihistoria och bruksmiljö och hur det var att arbeta i hyttan. Hur såg den lokala handelsboden och arbetarbostaden ut? Besök vårt kafé, vår museishop och utställningshall där vi har tillfälliga utställningar.